Przed poddaniem się zabiegowi powiększania ust kwasem hialuronowym warto wiedzieć, czego można się spodziewać. Zabieg ten nie jest pozbawiony ryzyka. Należy omówić je ze swoim chirurgiem kosmetycznym. W przypadku wystąpienia reakcji nadwrażliwości, opcje leczenia mogą być różne.

Objawy reakcji nadwrażliwości wywołanych kwasem hialuronowym

Chociaż ten rodzaj reakcji jest rzadki, niektórzy pacjenci mogą jej doświadczyć. Może być łagodna lub ciężka i może trwać od jednego dnia do tygodnia. W rzadkich przypadkach reakcja nadwrażliwości może trwać dłużej i być bardziej nasilona. W takich przypadkach opcje leczenia obejmują difenhydraminę, steroidy i tlen. Na szczęście ten rodzaj reakcji jest uleczalny i większość pacjentów wraca do zdrowia w ciągu jednego do 14 dni.

Aby zidentyfikować potencjalne źródła tych reakcji, przeprowadziliśmy systematyczne wyszukiwanie literatury z wykorzystaniem trzech elektronicznych baz danych: Embase, MEDLINE i CENTRAL. Poszukiwaliśmy również badań, które wykorzystywały zwalidowaną skalę do pomiaru wyników procedury. Wreszcie wykluczyliśmy badania, w których stosowano różne rodzaje materiałów wypełniających lub stosowano więcej niż jeden rodzaj.

Objawy reakcji nadwrażliwości wywołanych hialuronianem po zabiegu augmentacji ust są rzadkie, ale mogą być poważne. W rzadkich przypadkach reakcje te są wywoływane przez zakażenie podobne do choroby grypopodobnej. Chociaż te działania niepożądane są rzadkie, muszą być zrozumiane przez lekarzy wykonujących iniekcje.

Najczęstsze objawy to obrzęk i tkliwość w miejscu wstrzyknięcia. Ponadto zdarzają się przypadki stłuczenia lub powstania masy w tej okolicy.

Możliwości leczenia opóźnionych reakcji nadwrażliwości

Opóźnione reakcje nadwrażliwości po zabiegu powiększania ust HA mają zmienną etiologię, a możliwości leczenia są bardzo zróżnicowane. Reakcje te mają kilka postaci klinicznych, w tym pokrzywkę, erupcję typu chilblain, wybroczyny i akro niedokrwienie. Dostępne są różne nieinwazyjne, zachowawcze środki.

Uważa się, że nadwrażliwość opóźniona występuje na dwa sposoby. Po pierwsze, u osoby dotkniętej chorobą może dojść do interakcji immunologicznej z wypełniaczami dermalnymi. Po drugie, opóźniona nadwrażliwość może również wystąpić po zakażeniu grypą, chociaż dokładny mechanizm nie jest jeszcze znany. Wreszcie może nie być znana podstawowa przyczyna, dlatego należy przeprowadzić badania alergologiczne.

Europejska Akademia Dermatologii i Wenerologii opublikowała konsensus dotyczący opóźnionej nadwrażliwości po wypełniaczach skórnych na bazie kwasu hialuronowego. W innym badaniu opublikowanym w BMJ Case Reports opisano przypadek opóźnionej nadwrażliwości. W Journal of Cosmetic Dermatology w innym badaniu opisano nieczęsty przypadek opóźnionej reakcji zapalnej po wstrzyknięciu kwasu hialuronowego.

W jednym z opisanych przypadków, 48-letnia kobieta rasy kaukaskiej, która otrzymała 1 mL zastrzyku Restylane(r) w Uppsali, w Szwecji, zgłosiła zlokalizowane zaczerwienienie i obrzęk. Zauważyła również, że na jej wardze pojawiła się opryszczka. Pacjentka nie ujawniła żadnej wcześniejszej historii medycznej i nie zgłosiła żadnych znanych alergii.

Możliwości leczenia wstrząsu anafilaktycznego po zabiegu powiększania ust kwasem hialuronowym

Powiększanie ust kwasem hialuronowym jest szybkim i stosunkowo bezbolesnym zabiegiem. Do ust wstrzykiwana jest niewielka ilość środka znieczulającego, a świadczeniodawca wykonuje masaż tego obszaru. Może on również zastosować blokadę nerwów, podobną do zastrzyku znieczulającego u dentysty. Po wstrzyknięciu pacjent może powrócić do większości swoich normalnych czynności, chociaż zaleca się unikanie forsownej aktywności fizycznej przez co najmniej 48 godzin.

Istnieją pewne możliwości leczenia wstrząsu anafilaktycznego po zabiegu powiększania ust kwasem hyluronowym, takie jak miejscowo stosowany krem znieczulający, który zawiera 9,6% lidokainy. Następnie na skórę nakłada się 0,025-procentowy roztwór chlorku benzalkoniowego. Jeśli wystąpi wstrząs anafilaktyczny, pacjent powinien przyjąć dawkę prednizonu, np. dziesięć miligramów tego samego dnia, w którym wykonano zabieg.

Jeśli wstrząs anafilaktyczny wystąpi po zabiegu powiększania ust kwasem hialuronowym, opcje leczenia mogą obejmować podanie enzymu zwanego hialuronidazą, który hydrolizuje HA. Enzym ten pochodzi z hialuronidazy jąder bydlęcych.

Pacjenci poddawani zabiegowi powiększania ust kwasem hialuronowym powinni mieć świadomość, że możliwe jest wystąpienie opryszczki zwykłej. Kluczowe jest omówienie ryzyka z lekarzem przed poddaniem się zabiegowi. Osoby z aktywnymi zmianami chorobowymi powinny odłożyć zabieg na później. W przypadku pojawienia się nowych zmian pacjenci powinni rozpocząć przyjmowanie odpowiednich leków przeciwwirusowych i antybiotyków.

Podobne tematy